Πώς οι Γιατροί Πληροφορούνται για τα Διαγνωστικά τους Λάθη

Share

Τα διαγνωστικά λάθη (άστοχα, ελλιπή, αργοπορημένα, λανθασμένα, κ.λπ.) αναγνωρίζονται ολοένα και περισσότερο, ως η επικρατούσα αιτία «κακού» για τους ασθενείς.

Και όλα αυτά συμβαίνουν, τη στιγμή που οι γιατροί ιδιαίτερα στις κρατικές μονάδες βρίσκονται υπό πίεση, προκειμένου να παράσχουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες… με χαμηλό κόστος ανταμοιβής.

Μπορούν οι γιατροί να πληροφορούνται για τα διαγνωστικά τους λάθη και να βελτιώσουν τη διαγνωστική τους απόδοση;

Πώς ακριβώς οι γιατροί βρίσκουν την ισορροπία μεταξύ αυτών των απαιτήσεων;

Μπορούν οι γιατροί να πληροφορούνται για τα διαγνωστικά τους λάθη και να βελτιώσουν τη διαγνωστική τους απόδοση;

Θα μπορούσε αυτό να οδηγήσει στη μείωση των διαγνωστικών λαθών και στη βελτίωση της ασφάλειας περίθαλψης;

- Προτείνονται λοιπόν από ειδικούς, στρατηγικές οι οποίες θα βοηθήσουν στην απάντηση ορισμένων από αυτά τα ερωτήματα, προκειμένου να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στο μέλλον με λιγότερες αποτυχίες.

- Προτείνονται τρόποι για την καλύτερη και ορθότερη ακρίβεια στις ιατρικές διαγνώσεις, με αυτοπεποίθηση και σιγουριά. Επειδή είναι γεγονός ότι η χαμηλή αυτοπεποίθηση, ιδιαίτερα των νέων γιατρών, μπορεί να οδηγήσει σε εξεζητημένες εξετάσεις, ενώ αντίθετα η υπέρμετρη αυτοπεποίθηση οδηγεί σε υποβαθμισμένη εξέταση.

- Πιστεύουμε ότι η καλύτερη διάγνωση προκύπτει από τον ιατρό που κάνει μια σωστή διάγνωση χρησιμοποιώντας τους λιγότερους πόρους, ενώ ταυτόχρονα μεγιστοποιεί την εμπειρία του ασθενή.

Αυτό, είναι ένα μεγάλο επίτευγμα… Δείτε το recent JAMA paper.

Μια λύση, σύμφωνα με τη βιβλιογραφία του τομέα της ψυχολογίας είναι να βελτιωθεί η βαθμονόμηση των ιατρών παρέχοντας τους πληροφόρηση σχετικά με τις διαγνώσεις τους.

Σήμερα, όταν ένας ιατρός κάνει για τον ασθενή μια λανθασμένη διάγνωση, ο γιατρός δεν μαθαίνει ποτέ για το λάθος του.

Έτσι σε περίπτωση λανθασμένης διάγνωσης, ο ασθενής θα πάει σε κάποιον άλλο γιατρό, (είτε αναζητώντας κάποια φροντίδα έκτακτης ανάγκης, χωρίς ο πρώτος να γνωρίζει το παραμικρό, είτε αναζητώντας μια δεύτερη γνώμη).

Ένας άλλος, ίσως πιο σοβαρός λόγος για τον οποίο οι γιατροί δεν λαμβάνουν σχόλια σχετικά με τις αποδόσεις τους στον τομέα της διάγνωσης, είναι ότι οι συζητήσεις οι οποίες περιλαμβάνουν σχόλια πληροφόρησης δημιουργούν διάφορες προκλήσεις.

Ενδεχομένως κάποιοι γιατροί να αισθάνονται άβολα όταν λαμβάνουν σχόλια σχετικά με τις δεξιότητες και τις ικανότητές τους, -πόσο άλλωστε όταν αυτά είναι αρνητικά και αφορούν λάθος διαγνώσεις- επειδή μπορεί να θεωρούν ότι απειλείται η επαγγελματική τους εικόνα.

Επίσης, μια άλλη πληροφορία αφορά το περιεχόμενο των σχολίων πληροφόρησης που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους ιατρούς.

Θεωρούμε ότι ένας συνδυασμός ποσοτικής και ποιοτικής πληροφόρησης, θα επιτρέψει στους ιατρούς να δουν με μια άλλη οπτική την όλη κατάσταση, προκειμένου να έχουν χρήσιμες πληροφορίες για τις διαγνώσεις τους και μια εμπεριστατωμένη, εις βάθος ανάλυση των σκέψεων και των αιτιών που προηγήθηκαν.



Δεν θα πρέπει να επικεντρωνόμαστε πάντοτε στα αποτελέσματα και ιδιαίτερα στα λάθη.

Πολύ πιο χρήσιμο θα ήταν να εστιάσουμε και να επικεντρωθούμε στις διαδικασίες οι οποίες πήγαν σωστά ή λάθος.

Πώς θα μπορούσε να προκύψει αυτή η πληροφόρηση; Προτείνουμε να ακολουθήσετε αυτές τις συμβουλές…

Η πληροφόρηση (feedback) η οποία αφορά τη διαγνωστική απόδοση θα πρέπει:

- Να προκύπτει μέσα σε ένα δεκτικό, θετικό περιβάλλον.

Γι’ αυτό, οι γιατροί θα πρέπει να ενημερώνονται ότι η πληροφόρηση γίνεται για καλό σκοπό και για λόγους βελτίωσης της ποιότητας των παροχών υγείας.

Όλα τα σχόλια θα πρέπει να μεταφέρονται προς αυτούς με έναν ήρεμο, θετικό, εποικοδομητικό και μη επικριτικό τρόπο.

- Να γίνονται ουσιώδεις και με νόημα ιατρικές εκθέσεις, οι οποίες σχετίζονται με τη βελτίωση της απόδοσης των ιατρών (όπως τα αποτελέσματα των τεστ που δεν ελήφθησαν υπόψη ή δεν κοινοποιήθηκαν σε ασθενείς σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο).

- Να γίνονται ποιοτικές αξιολογήσεις δύσκολων περιπτώσεων, για να δοθεί η δυνατότητα αυτοαξιολόγησης και προκειμένου να ληφθούν ευθύνες (φροντίστε να επισημάνετε τα γνωστικά πεδία, τα συστήματα και τους παράγοντες του ασθενούς, προκειμένου να έχετε ένα ολοκληρωμένο και χωρίς ελλείψεις κείμενο).

- Να ανατρέξετε, αν κρίνετε απαραίτητο, σε άλλους συναδέλφους (η διάγνωση είναι συχνά ομαδικό άθλημα και η γνώμη άλλων μπορεί να βοηθήσει, αλλά και να καταγράψει μια ευρύτερη εικόνα της διαγνωστικής διαδικασίας).

Η δημιουργία αυτού του είδους πληροφόρησης (feedback), στο πλαίσιο ενός συστήματος εκμάθησης μπορεί να βελτιώσει την απόδοση των ιατρών.

Παρά τις συμβουλές αυτές, υπάρχουν ακόμα πολλά αναπάντητα ερωτήματα.

Ποιες είναι οι απρόβλεπτες συνέπειες μιας τέτοιας πληροφόρησης;

Θα μπορούσε δηλαδή αυτό να οδηγήσει σε υπαιτιότητα;

Ποιες συγκεκριμένες διαγνωστικές διαδικασίες και αποτελέσματα θα πρέπει να παρακολουθούνται προκειμένου οι πληροφορίες διάγνωσης τους να δίνονται στους γιατρούς;

Πώς αναπτύσσουμε συνεργατικά δίκτυα εκμάθησης για ιατρούς που κάνουν την πρακτική τους, εφόσον δεν υπάρχει ιδιαίτερο νόημα για το αν θα πάρουν την οποιαδήποτε πληροφόρηση , ας πούμε από τον ανώτερό τους.

Αυτά τα άγνωστα πεδία, ωστόσο, μπορούν να αποτελέσουν ένα ιδιαίτερα σημαντικό εργαλείο επεξεργασίας… μόλις δοθούν τα πρώτα σχόλια πληροφόρησης για τη διάγνωση τους.

Ποιος, λοιπόν, θα τολμήσει να κάνει τα πρώτα βήματα;

www.MedicalManage.gr

ΠΗΓΗ:https://www.medicalmanage.gr

 

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ιατρικός Σύλλογος Λάρισας
28ης Οκτωβρίου 43 Λάρισα 41223
Τηλ.2410287777 - 2410236036
Φαξ:2410287777

Website: http://www.isli.gr

 

 Email:Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να το δείτε.
 ------------
 Σας ενημερώνουμε οτι τα γραφεία του ΙΣΛ θα είναι ανοικτά προς εξυπηρέτηση ως εξής:
Δευτέρα εως Παρασκευή πρωί 09:00-14:00
Δευτέρα-Τετάρτη απόγευμα 18:00-20:00

 

"ΒΙΟΠΟΛΙΣ ΥΠΟΔΟΧΕΥΣ"

viopolis ypodoheus

Ημερολόγιο δημοσιεύσεων

Αύγουστος 2019
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Βρίσκεστε εδώ: Αρχική ΙΑΤΡ.ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ Πώς οι Γιατροί Πληροφορούνται για τα Διαγνωστικά τους Λάθη